torsdag 6 december 2012

Kreativitet och tålamod!

Ja så var det då dags för det årliga tålamods testet....

Det var dags att montera ihop den färdiga byggsatsen med pepparkakshus.....

Jodå så att...Så är det....Jag har gjort detta varje år sedan mina pojkar var små.. alltså i över tjugofem år.

Varje år har jag sagt att ALDRIG MER!!!

Men så står då barnen där med kartongen i affären och tittar bedjande....Men snäääääla mamma. Bara i år också!

Ja och så står man där igen och svär över att sockret inte smälter, för att sekunden efter brinna i stekpannan. Man bränner sig och skriker åt sina små kära att de ska hålla sig mil ifrån den heta sockersmeten......

De gånger man lyckats få ihop det hela så kan man ge sig F.. på att floursocker kristyren blir för rinnig eller att gelatinbladen vägrar fästa på insidan av fönstren:)))

Men i år slog vi nog alla rekord.........Sockret smälte faktiskt och stelnade. MEN det höll inte..

Så när jag väl fått ihop de bitar som var trasiga redan i förpackningen och som vanligt bränt mig både här och där. Nästan hela huset var monterat......Då....Släpper hela skiten och ramlar ner på golvet....

Jag skriker att NU, NU...Nu blir det Karlssons klister!!!!!

Nej snääääla mamma.....Då kan man ju inte äta upp det på knutdansen:(((

Så lite blått presentsnören runt de bitar som klarade fallet och vips hade vi ett pepparkakstorn.
Jag längtar redan efter nästa års bygge;)))

18 kommentarer:

  1. Haha! Kan se byggandet framför mig. Påminner om vårt för många år sen. Jag har faktiskt testat lim i rena ilskan....men det höll inte det heller. Kanterna blev mjuka och allt liknade till sist en arkeologisk utgrävning. Jag tycker ert resultat blev fint. Ha en skön helg

    SvaraRadera
  2. Fnissar också för mig själv när jag läser inlägget........Nu svaren på awarden klara och publicerade. Kul! //M

    SvaraRadera
  3. Läste din kommentar först nu och då är du väl redan i Göteborg. Julstaden invigs ju "på riktigt" idag och jag antar att du menar den "Sjungande granen". Programmet finns att läsa om du söker på nätet efter Jul i Gbg. Lycka till! //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för tipsen...Nej vi är inte där ännu. Åker dit i morgon Lördag:)

      Radera
  4. Oj, glömde att säga att det är Bältesspännarparken, Ligger mitt emot Storan strax efter Kungsportsbron. //M

    SvaraRadera
  5. Ha ha! Oj, vad jag sparat massa energi och hopplöshet genom att aldrig nånsin baka pepparkakshus :-). Jo, en gång. Den föll ihop sakta sakta. Men vi lyckades ha den i en vecka i alla fall.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast du har missat många roliga stunder också;)
      Kram och ha en skön helg!

      Radera
  6. Haha! Men å det är ju jätte fint!
    Köpte pepperkakshus på Maxi idag. Det brukar vara mannen min och ungarna som sköter just det:)
    Kram kram!

    SvaraRadera
  7. Åh vilket fint !

    Nu har jag gjort din utmaning

    Kram

    SvaraRadera
  8. hehe
    visst är det härligt med traditioner, här sluta vi med huset för några år sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slutar snart jag med...Var så säker;)

      Radera
  9. Tjusigt!!
    Själv håller jag fast vid ALDRIG MER ;-)

    SvaraRadera
  10. Vilket tålamodsprov det måste vara att få till ett pepparkakshus. Det är något jag aldrig provat på.

    Ditt bygge är ju jättefint!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det krävs verkligen tålamod....Phu:)

      Radera